divendres, 19 de gener del 2018

Diari de la setmana



Aquesta setmana ha estat molt entretinguda, ja que no he parat amb el tema de la Capacitació. En concret, per a aquesta assignatura de TIC i TILC, hem vist el tema de Comunicació a Internet.
Aquest tema em sembla molt interessant perquè les possibilitats que ens ofereix Internet per obtenir informació són infinites. Però abans d'ensenyar això al nostre alumnes hem de tocar altres qüestions.

En primer lloc, hem de saber què és una xarxa social, nosaltres com a professors i els nostres alumnes, perquè al cap i a la fi serem els usuaris que anem a utilitzar-la i tenim l'obligació de saber el que és, com es fa servir i per a què. Aquest serà un punt molt general pel que fa a l'explicació que donem, però amb el que hem de fer-los veure que les xarxes socials no són un mer joc i que tenen el seu sentit, la seva funció i que un bon ús d'elles ens beneficiarà molt.



Resultado de imagen de nosedive black mirror onlineEn segon lloc, i aquí ens posarem molt seriosos i insistirem en fer-li-veure i comprendre, els parlarem dels desavantatges i dels perills de les xarxes socials. És important que aquest punt quede molt clar i posem límits del que s'ha de fer i no s'ha de fer a les xarxes socials. De la mateixa manera, crec que aquest punt ha d'estar present en tot moment en el qual estiguem tractant el tema de xarxes socials. Que ens titllen com els pesats dels perills de les xarxes socials si cal, però em d'insistir. Per a aquest punt podem fer que els alumnes vegen alguna pel·lícula o sèrie (algun capítol) en la qual es puguen veure aquest tipus de qüestions. Com per exemple "Caiguda en picat" ("Nosedive"), primer capítol de la tercera temporada de la sèrie Black Mirror de Netflix. O la sèrie titulada Per tretze raons, també de Netflix. És molt important que un cop s'ha vist el capítol o la sèrie, es comente i s'aclaresquen dubtes perquè els alumnes vegen més enllà i no es queden amb el superflu o l'anècdota. També podem suggerir que llegeixen les novel·les 1984, d'Orson Wells, o Un Món Feliç, d'Aldous Huxley, les quals també caldrà comentar una vegada s'hagen llegit.
Resultado de imagen de por trece razones


Resultado de imagen de un mundo felizImagen relacionada 

En tercer lloc, els parlarem (ara sí) dels avantatges que podem trobar a les xarxes socials.

*Per a poder parlar d'aquests dos últims punts, podem recórrer a algun article o lloc web com 15 ventajas y desventajas de las Redes Sociales para empresas y profesionales,  Avantatges i desavantages de les xarxes socials o Les xarxes socials al cau i a l'esplai: avantatges, precaucions i recursos a tenir en compte*

En quart lloc, plantegem als nostres alumnes com farem servir la nostra pròpia xarxa social. Podem fer un bloc, a través de blogspot o d'Edmodo, per treballar a classe i a casa. La idea és crear un espai en què els alumnes puguen expressar les seues idees i compartir els seus treballs amb la resta de companys. Aquest bloc serà una xarxa social vertical, és a dir, el professor serà l'administrador i haurà de donar unes normes d'ús (s'hauran de fer servir les regles ortogràfiques, es podran acompanyar les entrades amb imatges relacionades, s'haurà d'usar un registre adequat, etc.), controlar el que es publica (i qualificar-ho, perquè no deixa de ser un treball de classe), suggerir temes nous sobre els quals debatre i treballs per a realitzar.

Resultado de imagen de smartphone boca abajoPer descomptat, volem que els nostres alumnes estiguen connectats al bloc que hem creat i que els resulte una activitat amena. Per a això caldrà que facen ús del seu mòbil (smartphone). Crec que el que porten el mòbil a classe pot ser una cosa positiva si sabem ensenyar-los a fer un bon ús. Per exemple, jo prefereix que tinguen els mòbils sobre del pupitre, cap per avall (perquè no puguen distreure amb les llumetes i altres) i en silenci. Si en un moment donat sorgeix un dubte que podem resoldre mitjançant una recerca a Internet, per què no convidar-los a fer-ho? Els podrem dir quines pàgines són fiables, com millorar la recerca, etc. Però un cop resolt el dubte, hauran de tornar a posar els seus mòbils sobre les taules i cap per avall. Crec que si es deixen clares des del principi les normes d'ús, no té per què haver-hi problemes. Això sí, quan no es complisquen aquestes normes, haurem d'aplicar les sancions pertinenetes.


En aques tema he descobert l'espai Edmodo i pense que es una bona opció per treballar amb els alumnes:

- Què és Edmodo?
Edmodo és una xarxa social d'aprenentatge, d'ús educatiu i gratuïta. Es presenta a través d'una plataforma
educativa per tal de facilitar la comunicació entre docents, alumnes i famílies. es caracteritza
per brindar privacitat i seguretat als usuaris.

Resultado de imagen de edmodo- Quines són les seves aplicacions i funcionalitats?
• Mantenir contacte fluid i virtual amb alumnes, col·legues docents i famílies.
• Compartir informació rellevant entre docents col·legues, alumnes i famílies.
• Fomentar el treball col·laboratiu dins de la institució o entre diferents institucions
• Donar suport classes presencials
• Sumar activitats domiciliàries
• Donar de forma organitzada un espai personal d'emmagatzematge d'informació multimedial
(Links, vídeos, imatges, documents), denominat Biblioteca.

-Alguns avantatges.
• És gratuïta.
• Té una àmplia varietat d'idiomes
• No requereix obligatòriament el mail dels alumnes, la qual cosa permet que es registrin menors
de 13 anys.
• No és oberta al públic ja que no permet l'ingrés a convidats sense registre.
• Brinda un entorn intuïtiu i amigable.
• Permet convidar els familiars dels alumnes a acompanyar el procés d'aprenentatge.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Fi de l'assignatura TIC i TILC

Aquesta assignatura de TIC em sembla que és una de les més necessàries per a la formació del professorat, però ha de ser una constant en la...